Els engranatges estan formats per dues o més rodes dentades. La més petita s'anomena pinyó. Un engranatge serveix per transmetre moviment circular mitjançant el contacte de rodes dentades.
Engranatges Cònics: El moviment relatiu entre les rodes es governat pel rodolament mutu de dos cons primitius tangents entre si amb els eixos coincidents.
Engranatges Cònics: El moviment relatiu entre les rodes es governat pel rodolament mutu de dos cons primitius tangents entre si amb els eixos coincidents.
Engranatges Hiperbòlics: Aquests són d'aparença semblant als cònics
espirals excepte que l'eix del pinyó està desplaçat pel que fa a la corona, de manera que els eixos no s'intercepten.
Engranatges de cargol sense fi: Són engranatges helicoïdals accionats per eixos creuats
gairebé sempre a 90 º. El cargol sense fi motor d'un o diversos filets de rosca,
es construeix cilíndric o globoide; tenen una lubricació fàcil.
Amb els engranatges s'utilitza la mateixa llei d'expressió que amb les cadenes:
Els factors que hi intervenen són:
N1 = Velocitat del pinyó conductor.
N2 = Velocitat del pinyó conduït.
D1 = Nombre de dents del pinyó conductor.
D2 = Nombre de dents del pinyó conduït.
Les rodes dentades
constitueixen un tipus d'element fonamental a la majoria de màquines. Algunes
de les aplicacions més conegudes són els rellotges de tota mena o els
automòbils. En aquests darrers, la funció
principal dels engranatges del sistema motor és la transmissió del moviment des
de l'eix d'una font d'energia, com pot ser un motor de combustió o un motor elèctric, fins a un altre eix situat a una certa distància i que ha de realitzar un
treball.
No hay comentarios:
Publicar un comentario